edinburgh
travel

Edinburgh | Op slag verliefd op deze gezellige Schotse stad

Het is alweer twee weken geleden dat ik en mijn vriend een weekendje naar Edinburgh, Schotland zijn geweest. Niet de eerste stad waar je aan zou denken voor een stedentrip maar bij ons beide stond deze al een tijdje op ons lijstje. Wij vinden het namelijk juist leuk om een stad te bezoeken die niet zo voor de hand ligt. Daarbij was dit weekendje weg een verjaardagscadeau voor mijn vriend.

Vliegen met Ryan Air

Duur verjaardagscadeau hoor ik je denken. Dat viel wel mee ik scoorde een retourtje voor twee personen voor maar 40 euro. Geen geld toch. We vlogen met Ryanair, niet de fijnste maatschappij maar voor zo’n prijs mag je niet klagen. Toch viel het dit keer wat tegen. Vanwege het nieuwe beleid mag je geen handbagage koffers of grote tassen meer meenemen in de cabine. Nu hadden wij de heenweg geluk maar de terugweg moesten ook wij er aan geloven en moest onze handbagage in het ruim. Mijn mooie roze SuitSuit is helaas gesneuveld op de terugweg en dat zag ik uiteraard pas in de trein. Dus geld terug van RyanAir, ho maar. Kijk je koffer dus op het vliegveld direct even goed na. Genoeg over de reis.

Edinburgh, op het vliegveld van Edinburgh kun je een bus pakken naar het centrum van de stad. Ons hotel lag van het centraal station 10 minuten lopen dus dat was de beste optie. Op het vliegveld kun je heel gemakkelijk een buskaartje kopen van Airlink. Dit hoeft niet van te voren, maar kan gewoon ter plaatse. Een enkeltje kost ongeveer 5 euro. Toen we de bus uitstapte was ik al gelijk razend enthousiast. Wat een mooie en gezellige stad zeg.

edinburgh castel

Op pad met een gids in Edinburgh

We hebben de koffers naar het hotel gebracht en besloten na ons ontbijt maar gelijk een tour te doen. Zo veel tijd hadden we immers ook weer niet. Omdat in Kopenhagen de Sandeman’s tour ons zo goed was bevallen besloten we hier weer voor te gaan. Sandeman is een organisatie die ‘gratis’ een rondleiding geeft door Europese steden. De rondleidingen duren vaak 2 tot 2,5 uur. Je krijgt een goed beeld van de stad en je wordt ondertussen ook nog bijgepraat over de geschiedenis. Op het einde van de tour is het gebruikelijk dat je de tourguide een ruime fooi geeft. Dit is namelijk hun salaris. Het fijne hiervan is dat alle tourguides ontzettend hun best doen om een zo’n leuk mogelijke tour te geven. Doen ze dit niet zo leuk kun je altijd bepalen om iets minder te geven. De tours zijn zeker een aanrader en worden bijna in elke Europese stad gedaan. Ze zijn heel leerzaam en hoeven dus helemaal niet duur te zijn.

Royal mile, edinburgh

Fish and chips en biertjes in de Schotse pub

In de avond zijn wij op zoek gegaan naar een gezellige pub om te eten en een biertje te drinken. Via Tripadvisor kwam ik bij ‘the worlds end’. Een pub die wel gezellig leek en goed/normaal eten te hebben. Helaas zat deze al vol maar aan de overkant zat nog een pub ‘No. 1 High Street’ en die had genoeg plek. We besloten gelijk naar binnen te gaan. Dat was geen verkeerde keuze. Het was dan niet zo druk maar het eten was heerlijk en het personeel ontzettend grappig en vriendelijk. Ook heb ik een heerlijk biertje ontdekt de Rekorderlig. Geen Schots maar een Zweeds fruit biertje. Mijn favoriet was toch wel de mango framboos.

Schotse pub, Edinburgh

De volgende dag hebben we een tour naar de highlands van Schotland gedaan maar daarover komt volgende week  een nieuwe blog.

De dag beginnen aan de Royal Mile

Aangezien we op dag twee van onze stedentrip waren vertrokken naar de Schotse hooglanden, hadden we nog helemaal niet heel veel van de stad Edinburgh gezien. We besloten daarom onze laatste dag op tijd op te staan om weer op ontdekking uit te gaan. Eerst hebben we ontbeten in het ‘Travelers café’ niet echt een aanrader de prijzen waren best hoog in vergelijking wat je kreeg en ook het ontbijt zelf was niet super lekker. Maar het cafeetje lag aan de hoofdstraat van Edinburgh namelijk de ‘Royal mile’. De Royal mile is de weg die het bekende kasteel en het paleis verbinden en is inderdaad ongeveer een mile lang. Aangezien we al een kijkje hadden genomen bij het kasteel besloten we deze keer richting het paleis te lopen. Een prachtig gebouw maar ook niet meer dan dat. Wel hebben ze een prachtig souvenirs winkeltjes met allerlei onbetaalbaar klassiek servies.

paleis, edinburgh

Holyrood park

Naast het paleis lag wel een grote heuvel, Holyrood park. Wij zagen veel mensen deze kant oplopen en besloten zelf ook een kijkje te nemen. Na een beetje gemekker vanuit mijn kant (want die heuvel leek toch echt een grote berg als je eronder stond) besloten we toch naar boven te klauteren. Uiteindelijk viel het reuze mee en kreeg je boven aan de heuvel een prachtig uitzicht over de stad. Aan de andere kant van de heuvel die wij op waren geklommen lag een bekendere heuvel namelijk Arthur’s Seat. Ook daar had je mooi uitzicht op. Dat wij gek zijn op mooie uitzichten en natuur kun je ook terug lezen in mijn blog over IJsland.

Holyrood park, edinburgh uitzicht holyrood park edinburgh holyrood park edinburgh

Van Calton’s Hill naar de Botanische tuinen

Vervolgens zijn wij een andere bekende heuvel opgelopen, Calton’s Hill. Ook vanuit hier had je een mooi uitzicht over de stad maar deze kon niet tippen aan die eerder de dag. Vervolgens hebben we ruim een half uur gelopen op zoek naar de botanische tuinen van Edinburgh. Zelf was ik al helemaal verliefd op de botanische tuinen in Kopenhagen, maar deze in Edinburgh schenen nog groter te zijn. Dat moest ik natuurlijk gezien hebben. Vanuit het stadscentrum is het ongeveer een half uur lopen. Toen we aankwamen bij de tuinen ging een gedeelte bijna dicht. We besloten alleen het gratis deel te bezoeken. Zelf was ik wederom onder de indruk van de prachtige planten en enorme bananen bladeren. Maar die planten waren nog niet eens het allermooiste. Dat was ‘the Glass House’, dit prachtige gebouw is voorzien van nog mooiere raampartijen. Zeker een aanrader om hier een dagdeel te besteden.

Botanical garden, edinburgh

Na deze ontzettend leuke maar vermoeiende dag zijn we weer teruggekeerd naar onze favoriete pub om daar het weekend af te sluiten met lekker eten en een biertje. Volgende week ga ik jullie iets meer vertellen over onze avonturen in de Schotse hooglanden. Wij zijn in ieder geval super enthousiast over Edinburgh en hopen daar ooit nog een keer terug te keren. Staat Edinburgh bij jullie op het city trip lijstje?